pondelok 19. novembra 2007

ELEKTRONICKÁ HUDBA A ČO BOLO PRED TÝM ... part one


tu je "pár viet" o tom ako to bolo v období od 70 tych rokov a kam až siahajú korene elektronickej hudby a hudby všeobecne, pretože definície v tomto prípade nemajú príliš veľký význam, kedže sa hudba ako taká prelína, ovplyvňuje a mieša... scanovaný článok je zo správne "ujetého" časáku Živel, dúfam , že sa chlapci z redakcie za to na mňa nenahnevajú... ostatné články budú tak trochu česko - slovensky ladené dúfam, že aj čitatelné pre tých čo už podliehajú jazykovej bariére ( i keď myslím, že vzhľadom k 80-tkovej orientácii tohoto blogu tu asi veľa mladých, českého jazyka neznalých ľudí nebude )

trochu z veľmi starej histórie

V encyklopédiách sa píše, že prvý pokus o zostrojenie elektronického hudobného nástroja je hlásený v Amerike v roku 1895. Prvá polovica 20. storočia je taktiež poznamenaná viacerými pokusmi o zostrojenie elektronického nástroja od Martenotových vĺn cez Hammondove varhany až po Moogov syntezátor. Možno povedať, že Boby Moog vynálezom syntezátora začiatkom šesťdesiatych rokov umožnil uviesť tento prvok aj do populárnej hudby (vážna hudba ho začala používať ešte skôr). A tak populárna hudba bola obohatená o nové tónové farby, ktoré začali využívať výkonní umelci k tomu, aby doplnili a obohatili svoje nahrávky. Na druhej strane priekopníckou kapelou v smere čisto elektronickej hudby možno označiť skupinu The Can z nemeckého Kolína nad Rýnom, ktorí už v roku 1968 začali experimentovať s elektronickými nástrojmi. O tom, že to neboli žiadni hudobní amatéri svedčí aj fakt, že vedúca dvojica skupiny Irmin Schmidt a Holger Czukat vyštudovala klasickú hudbu u známeho avantgardného skladateľa Karlheinza Stockhausena. Skupina The Can ukázala cestu, po ktorej sa pustila celá plejáda skupín ako napr. Nektar, Neu, Cluster, ale hlavne v roku 1970 v Dusseldorfe založená skupina Kraftwerk - Syntéza punku s elektronikou priniesla ďalšie nové tváre a skupiny: Siouxse and The Banshees, Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire, The Normal, Die Krupps. V tomto množstve kapiel sa našli aj skupiny, ktoré svoju hudbu podfarbovali tvrdým elektronickým rytmom, čo dávalo skladbám výborné predpoklady na uplatnenie sa v diskokluboch. Sem patrili: Depeche Mode, Kraftwerk, ale napr. aj Afrika Bambaataa (newyorský rapper použil vo svojom prvom hite Planet Rock sample zo známej LP Autobahn skupiny Kraftwerk). Podfarbovanie nahrávok pravidelným výrazným rytmom si vyžiadala módna vlna, ktorá je pre sedemdesiate roky charakteristická a ktorá zároveň presadila novú formu piesní, kde niekedy vôbec nebolo potrebné striedanie refrénu a slohy, ale pre stimuláciu tanečníkov bol nutný purujúci rytmus, kde sa donekonečna opakuje ten istý refrén alebo motív. Začal sa tiež používať dnes už rozšírený a populárny sampling, ktorému niekto hovorí plundrofónia (vytváranie nových nahrávok, použitím skladieb nahratých pred nimi inými interpretmi)